اصطلاحات سئو
اگر میخواهید هنگام یادگیری سئو دچار مشکل نشوید حتما باید اصطلاحات سئو را یاد بگیرید.اصطلاحات سئو باعث میشود شما بتوانید مفاهیم را بهتر و راحت تر منتقل کنید.درست مثل هر رشته ای که اصطلاحات مخصوص به خود را دارد.برای یادگیری این اصطلاحات ادامه ی مقاله را از سئو 098 دنبال کنید.
فهرست
آشنایی با اصطلاحات سئو
سئو داخلی on-page seo
یکی از مهمترین و اصلی ترین کار های بهینه سازی سایت است.عملیات درون سایتی و اولین گام آن بهینه سازی ساختار کد سایت است بگونه ای که گوگل آن را دوست بدارد.
سئو خارجی off-page seo
شامل تمام ارتقا هایی است که خارج از وبسایت شما انجام میشود.در درجه اول بدست آوردن پیونددهندگان متمرکز میشود و بعد گستره آن ادامه میابد و یک فرآیند نامحدود است.
سئو تکنیکال Technical seo
سئوی فنی زیرمجموعهای از سئو است که شامل بهینهسازی زیرساخت وبسایت شما میشود تا بتوان آن را به راحتی توسط موتورهای جستجو کراول و ایندکس کرد. سئو تکنیکال با اجزای فنی وب سایت شما مانند نقشه سایت، سرعت صفحه، ساختار URL، اسکیما، ناوبری سایت و موارد دیگر سروکار دارد.
صفحه نتایج موتور های جستجو SERP
search engine result page به معنای صفحه نتایج موتور های جستجو است.نتایج جستجو های کابران درباره یک کلمه کلیدی همیشه یکسان نیست چون الگوریتم های گوگل مدام عوض میشوند که این مسئله هم بخش تبلیغات و هم بخش نتایج طبیعی را شامل میشود.
کلمه کلیدی keyword
کلمه یا مجموعه ای از کلمات که توسط کاربران در موتور های جستجو مانند گوگل سرچ میشود و سایت ها برای جذب مخاطبان هر کلمه ی کلیدی با همدیگر رقابت میکنند.
کلمه کلیدی برند شده Branded keyword
کلمه کلیدی برند شده یک عبارت است که نام تجاری سایت را در برمیگیرد. این نوع کلیدواژهها دربردارنده نام برند , برای سئو سایت بسیار بااهمیت است و باعث شناخته شدن نام برندتان در میان مردم خواهند شد.
میزان تکرار کلمات کلیدی در متن Keyword Density
میزان تکرار کلمات کلیدی در متن نسبت به کل متن را میگویند که بصورت درصد بیان میشود.
یعنی اگر متنی کلا دارای 100 کلمه باشد و داخل آن متن کلمه ی کلیدی 3 بار تکرار شود Keyword Density آن متن 3% خواهد بود.
تحقیق کلمات کلیدی Keyword Research
در طول یک کمپین SEO ، تحقیق در مورد رقبا و رتبه بندی فعلی یک سایت به ایجاد لیستی از کلمات کلیدی برای بهینه سازی روی صفحه ، توسعه محتوا و ایجاد لینک کمک می کند.تحقیق کلمات کلیدی اولین قدم برای جذب کاربر از طریق موتور های جستجو است.مقالات آموزش تحقیق کلمات کلیدی را دنبال کنید.
ضریب کارایی کلمه کلیدی KEI
keyword efficiency index بیانگر میزان کارایی یک عبارت یا کلمه کلیدی است که شما برای وبسایت خود انتخاب میکنید.در kei به دنبال یافتن کلمات کلیدی هستیم که جستجوی بیشتر و رقبای کمتر دارند.اشکال این ضریب این است که قدرت رقبای شما را در نظر نمیگیرد.
KEI=تعداد جستجوی ماهانه ی کلمه کلیدی به توان 2 تقسیم بر تعداد نتایج جستجو که در بالای صفحه نتایج جستجو مینویسد.
کلمات کلیدی هم معنی یا مترادف LSI keyword
معنای نهفته کلمات و تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحه توسط کلمات کلیدی هم معنی یا مترادف انجام میشود.یعنی وقتی شما کلمه سئو را سرچ میکنید نتایج مربوط به بهینه سازی سایت را هم برای شما نشان میدهد.بهمین خاطر است که هنگام تولید محتوا برای سایت باید از مترادف های کلمه کلیدی هم استفاده کنید تا درک گوگل از محتوای شما بالاتر رود.
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی keyword stuffing
تا 2010 تکرار کلمات کلیدی در متن (بصورت مصنوعی) در سئو تاثیر گذار بود.اما اکنون الگوریتم پاندا با چشمانی تیز بین کار های مصنوعی را بررسی میکند.اکنون محتوایی برای سئو مناسب است که طبیعی و برای کاربر نوشته شود و بحث تکرار بیش از حد کلمات کلیدی منسوخ شده است.
خزش یا crawl
واکاوی و بررسی صفحات سایت بوسیله ی crawler , spider یا ربات های موتور جستجو را خزش یا کراول میگویند.
Crawl Budget بودجه خزش
تعداد کل URL هایی که موتورهای جستجوگر میتوانند در یک بازه زمانی خاص در یک وبسایت بخزند.این برای هر سایت فرق میکند یعنی گوگل برای سایت های بزرگ تر و بروز تر بودجه خزش بیشتری در نظر میگیرد.
عدم توان بررسی قسمتی از سایت (Crawl Errors)
صاحبان سایت و نرم افزارهای موبایلی گاهی به گوگل اجازه دسترسی به پوشههایی را نمیدهند در این حالت گوگل به شما خطای خزیدن یا Crawl Error را گزارش میکند. توجه داشته باشید که در این مواقع اگر پوشه جاوا اسکریپت و مانند آن را از دسترس گوگل خارج کنید با مشکل سئو مواجه خواهید شد.
میزان بازگشت سرمایه ROI
return on investment میزان بازگشت سرمایه ی گذاشته شده برای کاری را میگویند.در کسب و کار های اینترنتی موتور های جستجو کاربران هدفمند را به سایت شما میاورند و نسبت به روش های تبلیغاتی دیگر ROI بالاتری دارند.
بهینه سازی بیش از حد over optimization
در هر بخش از فرآیند سئو صدق میکند.لینک های داخلی زیاد-وسواس در رعایت چگالی کلمات کلیدی-لینک بیلدینگ بیش از حد-تمرکز روی صفحات و کلمات خاص-تغییر عنوان بک لینک ها و…اکنون وقت طبیعی نوشتن است.
نرخ تبدیل conversion rate
درصد تبدیل بازدید کنندگان به مشتری را نرخ تبدیل یا conversion rate میگویند.مثلا اگر هدف فروش محصولی در سایتتان باشد و از هر 500 نفر بازدید کننده 5 نفر محصول را بخرند نرخ تبدیل برابر است با:
5/500=0.01=1%
نرخ کلیک یا CTR
click through rate ما نسبت کلیک کاربران به دفعات نمایش سایت ما(ایمپرشن) در صفحه ی نتایج گوگل را گویند.در سرچ کنسول براحتی میتوانید آن را مشاهده کنید.
رتبه الکسا Alexa rank
وبسایت الکسا نیز مانند سایت گوگل، سایتها را رتبه بندی میکند؛ اما معیارهای رتبه بندی سایت الکسا برای سایتها متفاوت است. الکسا به هر وبسایت بر اساس میزان محبوبیت آن در کشور خود و در جهان رتبه میدهد.
میزان ماندگاری در سایت time on site
به مدت زمانی که کاربران در سایت شما میمانند time on site میگویند.
میزان گشت و گذار در سایت page view
به تعداد صفحاتی گفته میشود که توسط کاربران مورد بازدید قرار میگیرد.
بازاریابی با موتور های جستجو SEM
search engine marketing به معنای بازاریابی با موتور جستجو است و به کل پروسه ی افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتور های جستجو است.هدف افزایش فروش است.
تفاوت seo و sem در چیست
sem سرعت بالاتری دارد نسبت به seo ولی هزینه آن زیاد تر است و اثربخشی آن کوتاه مدت است.در صورتی که سئو نیاز به صبر و زمان بیشتری دارد ولی اثر بخشی آن طولانی تر است.همیشه باید ابتدا سئو را انجام داد بعد به سراغ sem رفت چون با سئو بستر مناسب برای نگهداری کاربر در سایت بوجود میاید.
بهینه سازی سوشیال مدیا SMO
social media optimization این مورد شبیه سئو است که هدفش افزایش ترافیک و آگاهی در مورد یک سایت مشخص است و بطور عام یعنی بهینه سازی یک سایت و محتوای آن در حیطه ی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی-smo بیشتر به کیفیت محتوا ,اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در ارتباط با محتوا و نویسنده میپردازد.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی SMM
social media marketing بازار یابی از طریق شبکه های اجتماعی است.هر چه فعالیت شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد بازخورد بهتری برای شما خواهد داشت.
پرداخت در ازای کلیک PPC
pey per click به معنای پرداخت در ازای کلیک است.هزینه ی تبلیغات کلیکی برابر است با قیمت هر کلیک ضربدر تعداد کلیک درخواستی.
flat rate PPC:بدین صورت که نمایش دهنده آگهی یک نرخ مشخصی را برای هر کلیک تعیین میکند و بر اساس آن هزینه تبلیغات کلیکی محاسبه میشود.
bid-based PPC:در این روش قیمت کلیک مبلغ ثابتی نیست بلکه براساس مناقصه ی کلید واژه هاست.در این روش آگهی دهنده ها قیمت آگهی را خودشان تعیین میکنند و هر چه این قیمت بالاتر باشد شانس دیده شدنشان بیشتر است.
مزایا و معایب PPC
مزایای PPC:
- بودجه براساس بازخود تبلیغ خرج میشود و اگر کلیکی انجام نشود پولی از حسابتان کسر نمیشود.
- با امکاناتی که برای مدیریت آگهی به ما میدهد میتوان رفتار مشتری را نسبت به کالا یا خدمات سنجید.
معایب PPC:
- هزینه ی تبلیغات کلیکی بیشتر است.
- شما بازدید میخرید نه مشتری
بک لینک backlink
لینکی که از سایت های دیگر به سایت شما داده میشود و بسیار برای سئو مهم است بخصوص اگر فالو باشد.
لینک های داخلی Internal Links
ایجاد یک میانبر به دیگر صفحات سایت خود از طریق لینک های داخلی انجام میشود و سبب دستیابی بهتر به منابع سایتمان میشود.لینک های داخلی هم در سئو بسیار مهم هستند.
Deep Linking
روشی که از لینکهای داخلی در محتوای وبسایت استفاده میکند. اساساً یک لینک عمیق، هر پیوندی از یک صفحه در یک وبسایت به یک صفحه دیگر در همان وبسایت است. این مورد در درخواست برای اقدام یا در مقالاتی استفاده میشود، جایی که از لینک برای هدایت بازدیدکننده به صفحه با محتوای آموزندهتر استفاده میشود.
Absolute Link
لینکی است که برای لینک داخلی استفاده میشود. در واقع مسیر مطلق (یا کامل) را به یک فایل، صفحه HTML، تصویر یا هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید در وبسایت خود لینک دهید، نشان میدهد. این لینک به عنوان بخشی از برچسب انکر مورد استفاده قرار میگیرد و از یک پروتکل، یک نام دامنه، احتمالاً یک زیرشاخه و نام پرونده، سند، صفحه HTML، تصویر یا چیز دیگری تشکیل شده است. در پیوند داخلی دو نوع مسیر وجود دارد – یکی مطلق و دیگری نسبی. با این وجود هیچ نشانهای وجود ندارد که یکی از نظر سئو نسبت به دیگری برتری داشته باشد.
لینک های خارجی External Links
لینک هایی که ما از وبسایت خود به صفحه ای از سایت دیگر میدهیم.
بهینه سازی رابط کاربری HEO
طراحی رابط کابری مناسب برای سایت بسیار مهم است.
نکات مناسب در HEO:
- نحوه ی چیدمان عناصر و صفحه آرایی در صفحه ی وبسایت
- رنگ و فونت مورد استفاده برای متن سایت
- ساختار نوشته ها و پیوند های سایت
تجربه کاربری (UX)
User experience یا تجربه کاربری به راحتی کاربر در سایت و سهولت استفاده از سایت اشاره دارد. برای اینکه سایت شما تجربه کاربری خوبی داشته باشد باید از عناصری که برای کاربران آشنا بوده و در سایتهای دیگر آنها را دیده است استفاده کنید. چراکه به این ترتیب کار با آنها را از قبل میداند.
رابط کاربری (UI)
User Interface یا رابط کاربری به رابطی اشاره دارد که بین کاربر و پلتفرم قرار میگیرد. به عبارت سادهتر، ظاهر صفحه سایت شما باید برای کاربر دلپذیر باشد.
Above the Fold
به بخشی از فضای صفحه وب که در نگاه اول بعد از لود شدن صفحه و قبل از اینکه کاربر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند نمایش داده میشود میگویند. طراحی این بخش از فضای سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گوگل نیز الگوریتم Layout Page را در ایجاد کرد تا رتبه وبسایتهای دارای تبلیغات بسیار زیاد در این فضا را کاهش دهد.
فرم تبدیل (Conversion form)
فرمهایی که در وبسایت خود قرار میدهد و هدف از آنها جمعآوری اطلاعات کاربران است. با استفاده از این اطلاعات میتوان بعدها کمپینهای ایمیلی راهاندازی کرد یا از آنها به طرق دیگری برای تبدیل کاربر به مشتری استفاده کرد.
نشانگر صفحات یا BreadCrumb
Breadcrumbs پیوندهایی است که به کاربر امکان میدهد مسیر خود را از صفحهای که در حال مشاهده به صفحه اصلی وبسایت شما است، پیگیری کند. آنها نزدیک به بالای صفحه شما ظاهر میشوند و ساختار سایت شما را منعکس میکنند.
گزینه فراخوان عمل یا CTA (Call to Action)
به آن درخواست برای اقدام یا فراخوانی برای اقدام نیز میگویند. دکمههایی هستند که در وبسایت تعبیه شدهاند با هدف اینکه کاربران بر روی آنها کلیک کرده و اقدام مورد نظر ما را انجام دهند. این اقدام میتواند وارد کردن ایمیل، خرید، تماس با ما یا هر چیز دیگری باشد.
http
ارتباط بین سرورهای وب و کاربران کامپیوتر از طریق ارسال درخواست http و دریافت پاسخهای http از سمت سرور انجام میپذیرد. همه اینها مربوط به بخش www میشود که در ابتدای نام دامنه قرار دارد.
https
پروتکل انتقال Hypertext Secure با استفاده از یک لایه سوکت ایمن (SSL) برای رمزگذاری دادههای انتقال یافته بین وبسایت و مرورگر وب استفاده میکند. HTTPS یک عامل سئو برای گوگل است.
گواهی SSL
یک گواهینامه دیجیتالی که برای تأیید هویت وبسایت و رمزگذاری اطلاعات ارسال شده به سرور با استفاده از فناوری Secure Sockets Layer استفاده میشود. سایتهای دارای گواهی SSL در دامنه خود به جای http پروتکل https را نمایش میدهند.
سمت سرور (server-side)
سرور-ساید به عملیاتی اشاره دارد که توسط سرور در یک شبکه کامپیوتری در ارتباط با یک سرور-مشتری انجام میشود.
سمت مشتری (client-side)
سمت مشتری همان عملیاتی است که توسط مشتری یا کاربر (ما) در ارتباط بین سرور و مشتری در یک شبکه کامپیوتری انجام میشود.
FTP
File Transfer Protocol یک پروتکل شبکه استاندارد است که برای انتقال فایلهای کامپیوتر بین مشتری (client) و سرور (server) و سرور روی کامپیوتر شبکه استفاده میشود.
Cache یا کش
یک سخت افزار یا نرم افزار برای ذخیره سازی اطلاعات است. هدف از ذخیره اطلاعات در کش این است که به درخواستهایی که در آینده از میان همان دادهها ارائه میشوند سریعتر پاسخ داده شود. هر سایت و هر مرورگر دارای کش هستند.
طراحی ریسپانسیو سایت Responsive design
طراحی سایت مناسب برای نمایش در تمامی دستگاه ها اعم از تلفن همراه یا کامپیوتر یا تبلت.
ایندکس شدن Index
ذخیره ی صفحات ما در پایگاه داده ی موتور جستجو.
وقتی میگوییم صفحه ی ما ایندکس شده است یعنی صفحه ی ما توسط ربات های جستجو بررسی و در پایگاه داده ی موتور جستجو گر ذخیره شده و احتمالا برای کاربران آن موتور جستجو نمایش داده خواهد شد.
خارج شدن از ایندکس موتور جستجو De-Index
فرآیند حذف یک صفحه وب از فهرست موتور جستجو باعث میشود در صفحات نتیجه موتور جستجو نتواند ظاهر شود. این کار با تنظیم مقدار متا تگ robots انجام میشود.
متاتگ meta tag
ساختاری است که در کدنویسی زبان HTML استفاده میشود و انواع مختلفی دارد.هر کدام از این متاتگ ها اطلاعات خاصی را در مورد صفحه ی وبسایت به موتور جستجوگر میدهند.
متاتگ های پر استفاده:
1)متا زبان سایت و محتوا content language:به موتور جستجو زبان اصلی سایت را معرفی می کند.مثال:
<meta HTTP-EQUIV=”content-language” content=”fa” />
2)نوع محتوا یا زبان ساختاری:از مهمترین تگ ها که در ساخت و کدنویسی هر قالب حتما وجود دارد.مثال:
<meta HTTP-EQUIV=”content-type” content=”text/html ; charset=utf-8″ />
3)متاتگ توضیحات description:وقتی سایت شما در صفحه ی نتایج گوگل میآید خلاصه ای از صفحه ی شما در زیر لینک شما نمایش داده میشود که به آن دسکریپشن میگویند.باید حداکثر 155 کاراکتر باشد که فاصله ی بین کلمات هم محاسبه میشود.مثال در تصویر پایین آورده شده…
4)متاتگ کلمات کلیدی keywords:این تگ مانند قبل نیست و تاثیر خود را از دست داده است و امروزه هیچ تاثیری روی سئو سایت شما ندارد.مثال در تصویر پایین…
5)متاتگ نویسنده author:برای مشخص کدن نویسنده مطلب که بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد.مثال در تصویر پایین…
6)متاتگ Robots:این متاتگ به نحوه ی برخورد ربات های موتور جستجو با صفحه ی ما میپردازد و بد نیست در صفحه ی اصلی سایت از این متا استفاده کنیم.پیشنهاد میشود مقاله ی متاتگ robots و فایل robots.txt را مطالعه کنید.
7)متاتگ ربات گوگل google bot
تگ های عنوان heading tags
برحسب اهمیت برای گوگل به ترتیب روبرو است. h1>h2<h3>h4>h5>h6
h1 در هر صفحه باید 1 عدد باشد و آن هم ترجیحا عین تایتل صفحه تنظیم شود.و همینطور به ترتیب شماره تعداد تگ های عنوان باید در متن اصولی تکرار شود.
انکر تکست anchor text
به کلمه ای گفته میشود که قابلیت کلیک شدن رویش را داشته باشد و hyperlink باشد.بهتر است هنگام لینک سازی داخلی از کلمه ی کلیدی هر صفحه که میخواهیم به آن لینک دهیم به عنوان انکر تکست استفاده کنیم.
بازاریابی محتوایی content marketing
فرآیند تولید, انتشار ,اطلاع رسانی و اشتراک گذاری محتوا است و با هدف جذب مشتری و افزایش رغبت وی به خرید و استفاده از محصول ایجاد میشود.
متن ریز tiny text
نوشتن متن با اندازه بسیار کوچک و ریز بگونه ای که کلمات بسیاری در یک خط جا بگیرد و به سختی در صفحه قابل رویت باشد.این کار از روش های کلاه سیاه سئو بود که امروزه گوگل آن را میتواند تشخیص دهد و با این مسئله برخورد میکند.
متن نامرئی invisible text
نوشته همرنگ با پس زمینه باشد و دیده نشود. این کار هم از روش های کلاه سیاه سئو بود که امروزه توسط گوگل قابل تشخیص است و با آن برخورد میشود.
لینک های فالو و نوفالو follow & nofollow
امروزه چندین نوع لینک وجود دارد که سایت ها برای لینک دادن به همدیگر از آن ها استفاده میکنند برای اطلاعات بیشتر مقاله ی انواع لینک ها در سئو را مطالعه کنید.
نقشه سایت یا sitemap
در اصل یک فایل متنی است که آدرس های صفحات ,نوشته ها ,دسته بندی ها و محصولات سایت شما بصورت کامل در آن قرار میگیرد.در نقشه ی سایت تاریخ ایجاد هر آدرس ,بروزرسانی و … ثبت میشود.
عکسهای وکتور (SVG)
SVG یک تگ است که در آن مختصات نقاطی را درج میکنند. این نقاط با خطوط به هم وصل شده و اشکال گوناگونی را ایجاد میکنند. با توجه به اینکه SVG تماماً با کد ایجاد میشود. ابعاد تصاویر ایجاد شده توسط آن میتواند بدون افت کیفیت بینهایت بزرگ و یا کوچک شود. فتوشاپ با کمک ابزارهای رسم شکل مانند ابزار تایپ، ابزار PEN، ابزار مستطیل، بیضی، خط، چندوجهی، ابزار رسم شکل سفارشی، میتواند کدهای SVG تولید کند.
صفحات AMP
AMP مخفف عبارت accelerated mobile pages به معنی سرعتدهنده صفحات موبایل است. یکی از نکاتی که در سئو بسیار بسیار اهمیت دارد، سرعت بارگذاری صفحات سایت است. صفحات سایت در موبایل نیز باید با سرعت بالایی لود شوند. قابلیت AMP، وقتی صفحه وب بر روی نمایشگر موبایل در حال بارگذاری باشد، مانع از اجرا شدن کدهای جاوا و سنگین خواهد شد و به این ترتیب سرعت باز شدن صفحه وب را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
تعداد درخواست به سرور (Request or hit)
یکی از روشهای افزایش سرعت سایت چه در موبایل و چه در دستگاههای پی سی، کاهش تعداد درخواستها به سرور است.
بعضی کدها هر بار یک درخواست به سرور ارسال میکنند. در مقابل، تکنولوژیهایی مانند آنگولار و ای جاکس میتوانند تعداد درخواست به سرور را کاهش دهند. به همین دلیل نحوه کدنویسی سایت در سرعت آن و نهایتاً در سئو آن بسیار مؤثر خواهد بود.
سرعت صفحه یا Page Speed
سرعت صفحه اغلب با “سرعت سایت” اشتباه گرفته میشود، که در واقع سرعت صفحه برای نمونهای از بازدیدهای صفحه در یک سایت است. سرعت صفحه را میتوان در “زمان بارگذاری صفحه” (مدت زمان لازم برای نمایش کامل مطالب در یک صفحه خاص) یا مدت زمان طولانی برای دریافت مرورگر شما برای اولین بایت اطلاعات از وب سرور توصیف کرد.
ایمپرشن imperssion
به تعداد نمایش وبسایت در موتور های جستجو گفته میشود که این هم برای کل سایت و هم برای هر کلمه کلیدی در سرچ کنسول گوگل قابل دسترسی است.یعنی اگر فردی کلمه ای را سرچ کند و سایت شما در صفحه ی اول نتایج گوگل حضور داشته باشد برای سایت شما یک ایمپرشن محسوب میشود.
اگر لینک سایت شما در صفحه ی دوم باشد و فرد به صفحه ی دوم نتایج گوگل برود در آن صورت یک ایمپرشن برای سایت شما در نظر گرفته میشود که این را میتوانید در سرچ کنسول سایت خود با دقت مشاهده کنید.
کلمات پراستفاده stop word
برخی از موتور های جستجو برای افزایش سرعت جستجو و صرفه جویی در فضای ذخیره سازی خود کلمات شایعی را که زیاد استفاده میشوند را نادیده میگیرند.کلماتی نظیر از , به , با و…
نرخ پرش یا bounce rate
به میزان خروج کاربر از سایت شما , بانس ریت گفته میشود.اگر کاربران وارد صفحه ی شما شوند و بدون باز کردن صفحه ای دیگر ,بدون کلیک کردن در صفحه و یا ماندن به مدت 3 دقیقه خارج شوند,بانس ریت سایت افزایش میابد.
پیج رنک page rank
نتیجه ی تجزیه و تحلیل لینک های ورودی به یک سایت است.پیج رنک رتبه ای است که گوگل برای یک سایت عددی بین 0 تا 10 را در نظر میگیرد و هر چه به سمت 10 باشد لینک های ورودی بیشتری دارد.
صفحه نتایج شخصی سازی شده personalized SERP
گوگل صفحه نتایج را برای هر فرد بر اساس شناخت خود شخصی سازی میکند.اینکار با توجه به بازدید های قبلی کاربر و تاریخچه مرورگر شما انجام میشود.البته مرورگر باید به گوگل وصل باشد و فیلتر شکن هم در این جریان موثر است.
اسپم spam
روش های غیر معمول با هدف دور زدن گوگل برای کسب رتبه های بالاتر را در سئو میگویند.البته اسپم به هر چیز مزاحم و غیر مفید هم گفته میشود.
متن جایگزین عکس image alt
برای ایجاد یک متن توصیفی روی عکس به کار میرود.وقتی صفحه نتواند عکس را لود کند حداقل متن جایگزین به کاربر نشان داده میشود تا کاربر بداند موضوع عکس چیست و در سئو تصاویر مهم است.
<img src=”seo.jpg” alt=”seo training”>
اعتبار authority
میزان اتبار هر سایت نزد موتور های جستجو محفوظ است و مطلق نیست.هر چه اعتبار بیشتر باشد قدرت سئو سایت بیشتر است.
ریدایرکت redirect
عملی است برای انتقال دادن یک آدرس اینترنتی به آدرس دیگر .با ریدایرکت ها از بوجود آمدن صفحات 404 جلوگیری میکنیم و قدمی مثبت در جهت سئو سایت است.
لندینگ پیج landing page
صفحه ای که ترافیک سایت به آن انتقال داده میشود و انتقال کاربران به این صفحه معمولا به منظور انجام تبلیغات محصول یا انجام کاری در سایت صورت میگیرد.
stemming
برخی موتور های جستجو میتوانند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کنند.مانند:swim-swiming-swimmer
محتوای تکراری duplicate content
اگر کل محتوای یک صفحه با صفحه ی دیگری مشابه باشد در این صورت ما دچار محتوای تکراری شده ایم و گوگل را دچار سردرگمی میکنیم که کدام را ایندکس کند.
محتوای یونیک
محتوایی که از سایتهای دیگر کپیبرداری نشده باشد؛ بلکه نویسنده آن با جمع بندی مطالب از منابع مختلف، با پژوهش و افزودن دانش خود به آن یک مطلب کاملاً منحصر به فرد و جدید خلق کرده باشد.
محتوای همیشه سبز
محتوای همیشه سبز محتوایی است که منسوخ و قدیمی نمیشود. این مطلب تاریخ انقضا ندارد و همیشه پاسخگوی نیاز خوانندگان است. نام این محتوا از گیاه همیشه سبز گرفته شده است، گیاهی که برگهای سبز خود را در تمام طول سال حفظ میکند.
تگ کنونیکال canonical tag
با استفاده از این تگ وقتی محتوای تکراری داشته باشیم به گوگل میگوییم که کدام را اصلی در نظر بگیرد و کدام را نادیده بگیرد.توصیه میکنیم مقاله تگ کنونیکال چیست را مطالعه نمایید.
داده های ساختارمند structured data یا اسکیما
مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میدهد.این کار تجزیه و تحلیل سایت را برای ربات های موتور جستجو راحت تر میکند و باعث افزایش قابلیت دیده شدن سایت شما میشود.
PA;DA;SC سایت moz
سایت ماز مولفه های اختصاصی دارد که بوسیله ی آن ها سایت های جهان را طبقه بندی میکند.این طبقه بندی ها شامل page authority و domain authority و spam score است.این رتبه بندی ها ربطی به رتبه بندی های خود گوگل ندارد و این نوع رتبه بندی مخصوص سایت ملز است.
paو da به ترتیب به اعتبار صفحه و اعتبار دامنه اشاره میکنند که عددی بین 0 تا 100 را به خود میگیرند.هر چه این عدد بیشتر باشد قدرت سئو سایت بیشتر خواهد بود.
spam score هم میزان اسپم بودن سایت مورد نظر را به درصد بیان میکند.
ترافیک سایت
به تعداد کاربرانی که وارد سایت میشوند، ترافیک سایت گفته میشود.
جستجوی ارگانیک (Organic Search)
وقتی کاربری سایت شما را از طریق سرچ کردن در گوگل پیدا کند – و نه از طریق تبلیغ یا بنرهایی که در سایتهای دیگر قرار دادهاید- به این معناست که کاملاً طبیعی و از طریق جستجوی طبیعی شما را پیدا کرده است.
ترافیک طبیعی (Organic Traffic)
به همین ترتیب، به ترافیکی که از طریق سرچ طبیعی به سایت شما وارد شوند نیز ترافیک طبیعی گفته میشود.
نتایج طبیعی (Organic Results)
نتایج طبیعی سرچ به فهرستی میگویند که بعد از جستجوی یک عبارت در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر میشود. برای مثال در گوگل بعضی از نتایج با علامت ad ظاهر میشوند. این نتایج طبیعی نیستند و تبلیغاتیاند که با پرداخت هزینه در فهرست ظاهر شدهاند. اما سایر نتایج ظاهر شده طبیعی و در اثر بهینهسازی سایتشان در جایگاه خود قرار گرفتهاند.
نتایج پولی (Paid Result)
به بخش دیگری از نتایج صفحات SERP که به صورت طبیعی نمایش داده نشدهاند بلکه با پرداخت هزینه و به صورت تبلیغی در بالا، ستون کناری یا پایین صفحه نتایج نمایش داده میشوند نتایج پولی گفته میشود.
Featured Snippet پیشنهاد ویژه گوگل
اسنیپتها انتخابهای کوتاه متن هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشوند و برای پاسخ به سؤال جستجوگر طراحی شدهاند. محتوایی که در یک کادر ظاهر میشود، به طور خودکار از صفحات وب در ایندکس گوگل خارج میشود. انواع متداول اسنیپتها شامل تعاریف، جداول، مراحل و لیستها است. البته این ویژگی هنوز برای زبان فارسی فعال نشده است.
سئو تصاویر (Image SEO)
هر نوع محتوایی که تولید شود نیاز به سئو دارد. تصاویر نیز از این قانون مستثنا نیستند. سئو تصاویر شامل تکنیکها و رعایت اصولی است که برای نمایش داده شدن تصویر در فهرست نتایج جستجوی تصاویر گوگل در رتبههای بالاتر انجام میشود.در مقاله سئو تصاویر بیشتر بخوانید.
لینکهای پنهان (Hidden Link)
بعضی از سایتها به هر دلیلی لینکهای صفحه را پنهان میکنند. این کار از نظر سئو اثر بدی برای سایت خواهد داشت. پنهانسازی لینکها به روشهای مختلفی انجام میشود که سادهترین آن، همرنگ کردن لینک با پسزمینه سایت است.
شهرت و محبوبیت (Reputation and Popularity)
اعتبار یک سایت به شهرت و محبوبیت آن بستگی دارد. شهرت و محبوبیت سایت نیز از ترافیک طبیعی و میزان تعامل کاربرانش با آن مشخص میشود. اهمیت شهرت و محبوبیت سایت در سئو از نظر بک لینکهایی است که قصد دارید از سایتها بگیرید. ارزش بک لینکهای سایتهای معتبر بسیار بیشتر از بک لینکهایی است که از سایتهای ناشناس میگیرید.
لینک سازی (link building)
اگر به خاطر داشته باشید یکی از موارد مؤثر در سئو، داشتن بک لینک بود. در سئو خارجی، باید از سایتهای خارجی به طریقی بخواهیم که به سایت ما لینک بدهند. این کار میتواند با پرداخت پول، معاوضه لینک، نوشتن پست مهمان و روشهای دیگر انجام شود.
بک لینک (backlink)
به لینکهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما وارد میشوند «بک لینک» میگویند. این لینکها نشان میدهند سایتهای دیگر سایت شما را به قدری معتبر و مفید دانستهاند که به آن لینک دادهاند. از همین رو از نظر سئو ارزشمند هستند.
دامنه ارجاع دهنده (referring domain)
دامنههای ارجاع دهنده همان دامنههایی هستند که به یک سایت دیگر لینک میدهند. مثلاً اگر شما از سه سایت ویکی پدیا، سئو 098 و ماز لینک گرفته باشید، آنگاه شما سه referring domain دارید.
لینک های پولی Paid link
لینکهای پولی همان لینکهایی هستند که در ازای گرفتن آنها برای سایتمان مبلغی پرداخت میکنیم. گوگل صریحاً این کار را خلاف مقررات اعلام کرده است.
پست مهمان (guest post)
پست مهمان یعنی نوشتن یک پست و انتشار آن در وبسایت دیگری که متعلق به خودتان نیست.
لینکهای فروم (Forum Links)
یکی دیگر از روشهای لینک سازی، ساخت آن در فروم ها یا انجمنهای گفتگوست.
رپورتاژ (reportage)
رپورتاژ نوعی محتوای نوشتاری است که به دست شما یا کارمندان شما تولید میشود ولی در یک سایت معروف و معتبر دیگر (معمولاً خبری) منتشر میشود. هدف از رپورتاژ نویسی معرفی محصولات و خدمات شماست طوری که خواننده احساس کند نویسنده یک فرد کاملاً بیطرف بوده و فقط قصد معرفی محصولات را دارد.مقاله ی رپورتاژ آگهی را مطالعه کنید.
تبادل لینک (Link Exchange)
بعضی سایتها به جای دریافت پول از شما میخواهند لینک وبسایتشان را در سایت خودتان قرار دهید و در مقابل آنها نیز همین کار را برای شما انجام میدهند.
Blog comment Backlink
یکی دیگر از روشهای بک لینک سازی، کامنت یا نظر گذاشتن در وبلاگهای دیگران و لینک دادن به وبسایت خودمان در همان کامنت است. این روش Blog comment Backlink نام دارد.
Directory Website
وبسایتهای دایرکتوری سایتهایی هستند که مانند یک کتابخانه مرجعی از مشاغل و وبسایتهای آنها را در خود جای دادهاند. شما میتوانید در سایتهای دایرکتوری مشاغل، برند و سایت خود را ثبت کنید و از این طریق نیز بک لینک بگیرید.
PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی
یکی از روشهای ساخت بک لینک برای سایتی که منبع درآمد شماست، ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی یا Private Blog Network است. در این روش، فرد چند سایت یا وبلاگ شخصی با موضوعات دلخواه به قصد بک لینک گرفتن برای سایت اصلی راهاندازی میکند.
Co-Citation لینک دهی مشترک
لینک دهی SEO به همزیستی اشاره دارد که وقتی وبسایتها در مورد موضوعات، مفاهیم و همبستگیهای مرتبط با یکدیگر بحث میکنند، رخ میدهد. جنبه مهم لینک دهی مشترک، اهمیت برای گوگل کلماتی است که لینکها را احاطه کردهاند.
مزرعه لینک یا link farm
بعضی از سایتها تنها با هدف فروش لینک به سایتهای دیگر به وجود آمدهاند. این سایتها از آنجا که محتوای خاصی نداشته و به کاربران سودی نمیرسانند، از نظر گوگل فاقد ارزش و اعتبار محسوب میشوند و لذا قرار گرفتن لینک شما در چنین سایتی نه تنها کمکی به بهبود رتبه سایتتان نخواهد کرد، بلکه حتی ممکن است باعث جریمه شدن سایتتان از سوی گوگل نیز بشود. این نوع سایتها از آنجا که پر از لینک سایتهای مختلفاند به مزرعه لینک شهرت دارند.
مزرعه محتوا Content Farm
مزرعه محتوا یک وبسایت است که مقالات زیادی با کیفیت پایین در بسیاری از موضوعات مختلف تولید میکند، سپس از کلمات کلیدی استفاده میکند به طوری که آنها رتبه بالایی در نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دست میآورند.
Google Bomb
بمباران گوگل یکی از شیوههای سئو کلاه سیاه است که با هدف افزایش رتبه وبسایت برای جستجوی خاص گوگل با بهرهگیری از الگوریتم آن انجام میشود. بمباران گوگل به طور کلی شامل بزرگنمایی مصنوعی تعداد صفحاتی است که به یک صفحه پیوند دارند و کلماتی که در انکرتکست لینک استفاده میشود.
Cloaking پنهانکاری
محتوایی که به کاربر نمایش داده میشود با آنچه که به گوگل نمایش داده میشود تفاوت دارد.
سئو منفی
نوعی سئو کلاه سیاه است که رقبا و دشمنان کسب و کار شما برای ضربه به جایگاه شما در موتورهای جستجو انجام میدهند.
-
پرسونای مشتری
- در بازاریابی، برای اینکه بهتر بتوانیم مشتری را جذب کنیم، باید با روحیات، علایق، خواستهها، آرمانها، عقاید، سبک زندگی، تحصیلات و … وی آشنا باشیم. در نتیجه این اطلاعات میتوانیم محصولی ارائه کنیم که دقیقاً متناسب با نیازهای مشتریانمان باشد. به علاوه در تبلیغاتمان نیز موفقتر عمل خواهیم کرد.
به این منظور مشتریان خود را به گروههای مشابه تقسیم کرده و برای هر گروه یک شخصیت خیالی در نظر میگیریم. این شخصیت را با تمام جزئیات ترسیم میکنیم و به آن پرسونای مشتری میگوییم.
-
قیف خرید
- گفته میشود که محتوای تولیدشده توسط شما در ابتدا توسط تعداد زیادی از کاربران رؤیت خواهد شد. از میان این تعداد زیاد، بسیاری افراد صفحه را میبندند و خارج میشوند و فقط عده کمی با شما همراه شده و تبدیل به کاربر دائمی میشوند. از میان این کاربران دائمی نیز تعداد بسیار کمتری تبدیل به خریدار خواهند شد و از میان خریداران، تعداد انگشتشماری ممکن است شما را به دوستان و آشنایانشان نیز توصیه کنند. همان طور که مشاهده میکنید این روند مانند یک قیف دهانه ورودی آن گشاد و دهانه خروجی آن باریک است.
Fetch کردن
وقتی دکمه فتچ کردن را در گوگل کنسول میفشارید در واقع به روباتهای گوگل میگویید که در URL که وارد کردهاید یک خزش (crawl) را شبیهسازی کنند. در نتیجه آن، صفحه به شما پاسخهای HTTP که گوگل از صفحه دریافت میکند را نشان میدهد.
سیگنال های شبکه های اجتماعی (Social signals)
سیگنالهای شبکههای اجتماعی نشانه مشارکت مردم در صفحه شماست؛ مثلاً ارسال یک نظر، لایک یا هر نوع مشارکت دیگری که موتور جستجو در الگوریتم رتبه بندی آن را محاسبه کند.
مشتری هدف
هر کسب و کاری مشتریهای خاص خودش را دارد. برای مثال مشتریهای یک فروشنده پوشاک بچهگانه، پدرها و مادرهای جوانی هستند که فرزندانی خردسال دارند. اما مشتریهای یک فروشنده دستگاههای پلیاستیشن معمولاً نوجوانان و جوانان مجردند.
قصد جستجوکننده Search Intent
هدف از جستجوی کاربر چیست. به عبارت دیگر، چرا شخص این جستجو را انجام داده است؟ آیا آنها میخواهند چیزی یاد بگیرند؟ آیا آنها به دنبال خرید هستند؟ یا آیا آنها به دنبال یک وبسایت خاص هستند؟ما با بررسی صفحه اول نتایج گوگل میتوانیم از هدف جستجو کننده کلمه کلیدی آگاه شویم.
کی پی آی KPI
KPI های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مقادیری هستند که توسط تیمهای بازاریابی برای اندازهگیری عملکرد وبسایت خود برای نتایج جستجوی ارگانیک مورد استفاده قرار میگیرند. بهینه سازی موتور جستجو یک عملکرد اصلی برای هر تیم بازاریابی است. برای اینکه تیمها واقعاً عملکرد بازاریابی جستجو خود را درک کنند، اندازهگیری معیارهای جستجوگرها و پیگیری تغییرات ماهانه مهم است. این تجزیه و تحلیل میتواند به تعیین صفحات با عملکرد بالا، کلمات کلیدی در حال تبدیل و مناطقی از وبسایت شما که برای جستجو بهینه هستند، کمک کند.
کمپینهای تبلیغاتی
به یک دوره فعالیت برنامهریزی شده جهت تبلیغ محصول یا خدمات، کمپین تبلیغاتی میگویند. کمیپین های تبلیغاتی آنلاین شامل مواردی مانند گوگل ادز، تبلیغات ایمیلی، کمپینهایی که در فیسبوک یا سایر شبکههای اجتماعی بر پا میشوند و همچنین تبلیغات کلیکی (PPC) است.
Black Box
یک برنامه پیچیده رایانهای که قابل درک نیست. ورودیها و خروجیها را میتوان مشاهده کرد، اما به دلیل ماهیت محرمانه خود دسترسی به فرآیند وجود ندارد. به عنوان مثال، الگوریتم گوگل یک جعبه سیاه است.
شبکه توزیع محتوا یا CDN
که مخفف content delivery network است و شبکهای از سرورها در مکانهای مختلف جغرافیایی است که با هم کار میکنند تا با ارائه آن از مکانی در نزدیکی بازدیدکننده، سریعتر بارگیری کنند.
ریچ اسنیپت Rich snippet
Rich Snippets اصطلاحی است که برای توصیف دادههای ساختار یافته دادهها استفاده میشود که اپراتورهای سایت میتوانند به HTML موجود خود اضافه کنند، که به نوبه خود به موتورهای جستجو این امکان را میدهد که اطلاعات هر صفحه وب را بهتر درک کنند. با این حال، موتورهای جستجوگر اصلی این کار را گامی به جلو برداشتهاند و اکنون از این نشانه گذاری برای ارائه نتایج جستجوی غنیتر استفاده کنید، به کاربران این امکان را میدهد تا اطلاعات آسانتری را که به دنبال آن بودند راحتتر پیدا کنند.
404 پیدا نشد
خطای 404 پیدا نشده هنگامی رخ می دهد که کاربر سعی می کند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که دیگر وجود ندارد یا از بین رفته است. اغلب ، هنگامی که تغییر مسیر 301 در صفحه ای که وجود ندارد قرار نگرفته باشد ، ممکن است کاربران چیزی شبیه به این را مشاهده کنند:
سئو تجارت الکترونیک
یک کمپین SEO یا تاکتیک بهینه سازی موتورهای جستجو برای افزایش رتبه به ویژه برای یک نام تجاری تجارت الکترونیکی ، صفحه دسته یا صفحات محصول انجام شده است. اغلب یک کمپین SEO تجارت الکترونیک بر نام محصول یا کلمات کلیدی SKU محصول تمرکز می کند.
پیوند مرده dead link
پیوندی که شکسته شده و به صفحه ای هدایت می شود که دیگر وجود ندارد. خطاهایی مانند 404 یافت نشد ، خطاهای سرور ، 500 خطا ، 403 ممنوع ، و غیره. لینک های مرده می توانند تأثیر منفی بر SEO داشته باشند.
گوگل سند باگس Google sandbox
بعد از اولین کراول سایت توسط کراولر ها یا ربات های گوگل سایت در وضعیت سندباکس قرار میگیرد.توضیحی برای پیشرفت کند دامنه های جدید است بر این اساس گوگل دامنه های جدید را به مدت یک تا 5 ماه در این شرایط قرار میدهد تا از کیفیت محتوای دامنه اطلاع دقیق پیدا کند و زمینه کاری دامنه را مشخص کند.
هدف گوگل از سند باکس جلوگیری از پیشرفت سریع سایت های اسپمر بود.با این شرایط دیگر نمیتوان سایت جدید را سریعا در صفحه نتایج برتر گوگل آورد و هر روز استراتژی های جدید را برای فریب گوگل به کار برد.در این دوران پیشرفت سایت کند است.
ماه عسل گوگل Google honeymoon
این اصطلاح برای سایت های تازه تاسیس به کار میرود ولی برای سایت های قدیمی که صفحات تازه منتشر میکنند نیز استفاده میشود.
در ماه عسل گوگل با انتشار یک مطلب جدید سریعا جایگاه خوبی پیدا میکنید و برای 2 روز تا یک هفته همه چیز خوب است ولی ناگهان رتبه شما به به 20 یا حتی 200 سقوط میکند.در ماه عسل گوگل شما به مدت کوتاهی جایگزین یکی از رتبه های برتر صفحه نتایج گوگل میشوید و گوگل نحوه تعامل کاربران با صفحه شما را میسنجد.میزان ماندگاری کاربر , بانس ریت و کلیک کاربر در سایت شما در نهایت رتبه صفحه شما را مشخص میکند.
مقالات پایه (cornerstone)
مقالات طولانی با لینک های زیاد که کاربر بار ها برای مطالعه آن به سایت مراجعه میکند.این مقالات باید به قدری باارزش باشند که کاربر آن ها را بوکمارک کند.طول مقالات پایه 15 الی 20 هزار کلمه میشود و به عنوان هندبوک آموزشی در نظر گرفته میشود.
مشخصات مقالات کرنراستون:
- کیفیت عالی و بینظیر
- لینک های داخلی زیاد
- بروزرسانی همیشگی
- عکس ,ویدیو و اینفوگرافی زیاد
- معرفی منابع
- این نوع مقالات باید حداقل ماهی یکبار بروز شوند.